Livet på St Martin

söndag, augusti 06, 2006

Sunday bloody Sunday...

Ska man försöka återuppta bloggandet är väl idag än lika bra dag som någon annan. Idag har jag transporterats i baksätet på en fransk polisbil (Gendarmeriet) tvärs över halva ön.

Mycket jobb de senaste veckorna, bjudna på fest både fredag och lördag kväll bestämde jag mig för att ligga kvar i sängen så länge det bara gick och helst inte göra ett vettigt hantag på hela söndagen om möjligt.

Kl 10 ringer det på Patriks mobil. Han lägger på och säger till mig, hoppa i kläderna nu. Jag förklarar sen. En dusch och en kopp kaffe hade suttit fint, men tji. Vi kastar oss i dingen och far bort till "Whitches Tit" i lagunen där vår vän Lindsay och ett gäng kompisar sitter tillsammans med en spansktalande "delivery skipper" på vår bekant Hans X-Yacht (62fot) och väntar på att franska gendarmerna ska komma. Det var där jag kom in i bilden, jag var inte ditbjuden som extramuskler för att vakta tjuven, utan för att ingen av de närvarande talar franska (och fransk polis talar inte engelska).

Låt mig bara säga att stjäla en 62-fots X-Yacht är ungefär lika smart som att stjäla en Rembrandt och försöka sälja den på blocket. Det har bara producerats 10 stycken i världen och Lady X är nummer nio. Just nu är det den enda X62:an i Karibien.

Hela situationen är rätt komisk. Vi anländer till båten och där står en snubbe som knappt orkar lossas vara upprörd för att sju främmande människor bordat "hans" båt och väntar på att polisen ska komma. Alla förekomster av namnet X-Yacht och Lady X (båtens namn) hade spraymålats över, sandpapprats bort och nytt taffligt namn satt på akterspegeln.

Båten låg stilla när vi kom, men inte för att den var ankrad, utan för att tjuven gått på grund. "Naturligtvis" var snubben bara en inhyrd skeppare som fått uppdraget per telefon av en "Francis" som han inte hade träffat. Paul, som var en av de första ute vid båten, cirklar runt båten och får se när skurken kastar ett kuvert över bord. Paul fångar upp kuvertet och ger det till mig. Visar sig vara försäkringspapper på båten i snubbens namn (huruvida det är hans riktiga namn får vara osagt men det är samma som i hans pass iallafall). Av någon anledning har de försäkrat denna båt (värderad till 850,000 dollar) för 120,000 dollar. Båtpappren som "kapten" viftar med visar sig när vi sen är på polisstationen också är stulna, från en annan båt här på St Martin. Pappren tillhör en helt annan båtmodell, en Jeanneau Odyssey. Jeanneau är väldigt trevliga båtar men de är massproducerade och går mycket bättre att segla anonymt med än X-båtar. Jag tror faktiskt aldrig att de fattade vad försökte stjäla.
http://www.blogger.com/img/gl.link.gif
Nu sitter tjuven bakom lås och bom. I 48 timmar har de rätt att hålla honom. Jag hoppas att en ertappad tjuv på bar gärning ska vara tillräckligt för att hålla kvar honom men man vet ju aldrig...

Mer detaljer på Patriks blogg.