Livet på St Martin

fredag, augusti 11, 2006

Fördelar och nackdelar med Sverige/St Martin

Just nu diskuteras det fördelar och nackdelar med att bo i Sverige och i sitt respektive land på Sviv, föreningen Svenskar i Världen. Bilden av fördelarna och nackdelarna med Sverige är ganska samstämmig. Jag håller verkligen med om det mesta som skrivs.

Här är min lista

Saknar

1. Familj och vänner i Sverige.
2. Svensk adminstration/byråkrati. Enkelt och personnummerbaserat.
3. Ljusa sommarnätter
4. IKEA. Finns förvisso i andra länder än Sverige men inte på SXM
5. H&M. Billiga slit- och slängplagg av ok modesnitt. Här finns inget i den vägen.
6. Svenskt potatismos. I alla länder jag har varit i hittills säljer de det där hemska flingmoset där man får tillsätta allt själv (salt, mjölk och snart också potatis). Tror det skulle bli en riktig exportsucce om någon orkade ta tag i det.
7. Svenska mjölkprodukter. Är ingen storätare men jag älskar utbudet av smaksatt youghurt och filmjölk.
8. Det svenska ringpärmsystemet. En bisarr sak som man inte tror man ska sakna. Frankrike har någon variant på ringpärm med fyra hål men jag har lyckats hitta hålslag för ett eller två hål. Tom damen i pappershandeln sa att det var vidrigt (alltså att behöva stansa två hål först och sen vika pappret dubbelt och försöka ögonmåtta de andra två.) Nu har gett jag gett upp beställt pärmar och kringutrustning från Sverige.

Saknar inte

1. Den svenska surheten och oartigheten.
2. Svensk vår, vinter och höst.
3. Den allmänna hå
4. Saltlakrits har sedan länge försvunnit från listan över saker vi vill att folk ska ha med sig. Utbudet av saltlakrits är nämligen nästan större här än i Sverige vilket förvånar de flesta svenskar på besök. Halva St Martin (St Maarten) är holländskt och holländare verkar lika eller mer förtjusta i saltlakrits än vad vi svenskar är.

3 Comments:

  • Hej, schysst blogg! Hittade hit från SVIV.
    Håller med om det du skriver vad gäller nackdelarna. Fast en riktigt gnistrande vit vinterdag är trevligt, men hur ofta händer det?

    Fördelarna är jag inte lika ense om. Ikea finns här x2. H&M öppnar snart i Dubai, fast det saknar jag inte (finns lokala kedjor som dessutom är ännu billigare)

    Potatismos? Näe!

    By Anonymous Anonym, at 12:56 fm  

  • Hej! Nu har jag hittat till din också. Kul! Vi fick gnistrande vita vinterdagar när vi var på besök i Sverige i julas men det var bara kallt och hemskt och jag fick köldutslag. Så det finns inte med på min lista längre. :)

    By Blogger sofia, at 8:56 em  

  • Hej Sofia!
    hittade också hit från Sviv sidan. letade lite efter Svenskar i Karibien eftersom jag ska göra praktik där i ca 4 veckor nu i april-maj. Visserlgien på Bonaire men man kanske kan ta nån tripp mellan öarna nån gång också. Verkar härligt där borta där du bor! Hälsningar Linda
    http:theworldinurhands.blogspot.com

    By Anonymous Anonym, at 10:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home